Vichtis museum är ett kulturhistoriskt museum som samlar, forskar, förvarar och ställer ut exempel på ortens lokala kultur. Vichtis museum öppnades 1988 i det f.d. kaplansbostället, kallat Pikku-Pappila, med basutställningar och kansli. Där kan man bekanta sig med Vichtis museums två basutställningar. Den ena utställningen som visar landskapets utveckling i Vichtis under 10.000 år lyfter också fram ortens ekonomiska historia. I den andra kan man bekanta sig med hur en genomsnittsbondgård i Vichtis var inredd för ca 100 å sedan.

I Pikku-Pappila finns också museishopen där man bl.a. kan inhandla litteratur. Museets utrymme för tillfälliga utställningar och Evakueringsmuseet finns i Niuhala f.d. skolbyggnad, som du också kan besöka med en guide från Pikku-Pappila.

Adress: Kirkkoniementie 1 och 4, Vichtis kby 03400

Öppet: Tis-fre 12-16, sön 12-15. Grupper även enligt överenskommelse. Närmare information: www.vihti.fi/museo

Förfrågningar: (09) 4258 3185 / byrån, e-post: museo(at)vihti.fi

Inträdesavgift: 3 €, guidning av grupper 50 €, utanfö öppethållningstider 70 €. Under 18 år och veteraner gratis