Close this search box.

Päivikki och Sakari Sohlbergs hemmuseum är beläget i Skatuddens förtjusande jugendmiljö, där man kan bekanta sig med ett välmående borgarhem från 1900-talet. Den vackert inredda bostaden innehåller möblemang från jugendtiden, stämningsfulla kakelugnar och en mängd konstverk.

Päivikki och Sakari Sohlberg verkade båda inom rättsvetenskap och deras hem har bevarats i samma skick som det var i medan paret ännu levde. Besökarna får se ett hem i skiktad stil, som har utformats av gemensamma anskaffningar, gåvor samt arvegods från barndomshemmen.

Konstsamlingens pärlor innefattar målningar av Albert Edelfelt, Hjalmar Munsterhjelm och Antti Favén. I den hemtrevliga bostaden återfinns även reseminnen och små föremål som anskaffats under årens lopp. Hemmets stora flygel, de äkta orientaliska mattorna samt de folkliga ryorna berättar om de boendes vilja att vårda kulturen och traditionerna.

Man kan bekanta sig med detta förtjusande hemmuseum med hjälp av guidade turer.

Adress Köpmansgatan 11, 00160 Helsingfors

E-post heikki.tulenheimo(at)pss-saatio.fi

Telefon 09 636 753

Öppettider må kl. 15.30 och kl. 17.00 Och enligt överenskommelse

Inträdesavgift
Inträdesavgift 5 €
Barn under 15 år fritt inträde med förälder.

Guidningar
Ingår i inträdesavgiften