På Hyvinge konstmuseum kan man njuta av färgernas styrka och av högkvalitativ konst.

Konstmuseet är beläget i stadens centrum och ställer ut de lokala ortborna Helene Schjerfbecks, Yrjö Saarinens och Kaapo Wirtanens verk.

Bildkonsten är förknippad med Hyvinges traditioner alltsedan 1900-talets början då Helene Schjerfbeck flyttade till orten. I museets Schjerfbeck-rum visas konstnärens verk vars modeller alla är lokala Hyvinge-bor.

Man kan även dyka ned i ett färgbad bland Yrjö Saarinens expressionistiska målningar. Museets framträdande samling av Saarinens konst garanterar en njutningsfylld portion av färgstyrka och sinnrika verk.

På de växlande utställningarna visas inhemsk och utländsk nutida konst samt områdets bildkonsttradition. Utställningarna kompletteras med konserter och verkstäder samt för skolor och daghem inriktad program. I anslutning till biljettförsäljningen finns en museibutik.

Adress Hämeenkatu 3 D, 05800 Hyvinge

E-post taidemuseo(at)hyvinkaa.fi