I det av Akseli Gallen-Kallela designade ateljéhemmet finns idag ett museum, som presenterar konstnärens alster och livsverk. I de växlande utställningarna belyses Gallen-Kallelas skapelser genom såväl konstnärens samtida som nutida konst.

Gallen-Kallela designade ett ateljéhem av Tarvaspää-byggnaden som är belägen vid Bredvik strand i Esbo.  Den nationalromantiska byggnaden har drag av medeltida slott samt italiensk renässansarkitektur. Det imponerande huset innehåller möbler som Gallen-Kallela designade till sitt hem, bland annat finns där ett skåp med scener ut syndafallet och en munkbänk. Den ivrige jägarens reseminnen från resorna till Afrika, ett flodhästhuvud och kafferbuffelhuvud, finns för påseende.

Gallen-Kallella-museet har ett arkiv och ett handbibliotek. Tarvaspää-caférestaurangen finns i herrgårdsvillan Alberga, som är belägen i museets gårdsområde och där konstnären tidigare bodde tillsammans med sin familj.

Adress Gallen-Kallelas väg 27, 02600 Esbo

E-post tarvaspaa(at)gallen-kallela.fi

15.5.–31.8. dagligen kl. 11–18
1.9.–14.5. ti–lö kl. 11–16, sö kl. 11–17

Inträdesavgift
Vuxna 8 €
Pensionärer och grupper 6 €
Med S-Förmånskortet 7 €
Studenrande, arbetslösa 4 €
Under 18 år gratis

Guidningar
Guidningar för allmänheten på finska sö kl. 13.

Guidning enligt överenskommelse. Vardagar 55 € (finska, svenska, engelska) / 65 € (franska, tyska, ryska).