Valvilla fabriksmuseum är beläget på den gamla ullfabrikens (Wanha villatehdas) parkliknande innergård i Hyvinge. I den tidigare brandutrustningsbyggnaden blir det klart hur man gör tyg och garn av ull. De maskiner, de produkter som framställts på ullspinneriet samt de fotografier som skildrar vardagen i fabrikssalarna och arbetarna, som finns med i utställningen andas nostalgi.

Ingenjör Ossian Donner grundade ullfabriken år 1892 och den blev startskottet för Hyvinge stads tillväxt. Under närmare ett hundra år var ullspinneriet samt tillhörande textilfabriker kända som Finlands största och månsidigaste tillverkare av ulltyg.

Utöver den industriella tygframställningens traditioner ställer museet även ut Hyvinges lokala historia. Man kan titta på fotografier samt filmer som berättar om staden. Valvillas fabriksmuseums arkiv innehåller omfattande information om Hyvinge textilindustri.

Hyvinge stadsmuseets växlande utställningar befinner sig i bredvidliggande byggnadens Villan Voimala -utställningsutrymme.

Adress Kankurinkatu 4–6, 05801 Hyvinge

E-post kaupunginmuseo(at)hyvinkaa.fi

juni-juli må–fr kl. 12–15
augusti–maj on kl. 12–15