Helinä Rautavaaras museum, som är fullt med fascinerande föremål från olika delar av världen, är en plats för möten mellan kulturer. Via de fyra geografiska kulturgårdarna kan du resa världen runt. Här finns konst- och bruksföremål samt rituella föremål från Nordafrika, Mellanöstern, Sydostasien och Latinamerika.

Museet är uppkallat efter Helinä Rautavaara (1928–1998), som donerade samlingens grunddel och gjorde ett livsverk som dokumenterare av olika kulturer och religioner. Hon var också en offentlig person i sin tid, när hon på 1950-talet skrev en resedagbok i veckotidningar om sina resor utanför Europa.

Helinä Rautavaaras museum erbjuder mångkulturella upplevelser genom att presentera nya infallsvinklar till världen. Förutom växlande utställningar bjuder museet på upplevelserika verkstäder, föreställningar samt olika evenemang för hela familjen.

Adress Flitarvägen 5, 02100 Esbo

E-post info(at)helinamuseo.fi

ti kl. 11–18
on kl. 11–20 (fritt inträde kl. 18–20)
to-fr kl. 11–18
lö-sö kl. 11–17
må stängt

Inträdesavgift
Entrébiljett 10 €
Lärare, studerande, pensionärer, värnpliktiga samt grupper på minst 10 personer 8 €
Barn under 18 år, personer över 70 gratis

S-kortsinnehavare, WeeGee-entrébiljett 9 € / 7 €
Fritt inträde onsdagkvällar kl. 18–20

Guidningar
Varje söndag kl. 13.30 har museet gratis guidad visning för allmänheten på finska.

Guidningar på svenska och engelska samt spanska, rysska, franska och portugisiska enligt överenskommelse.

Information och bokning tfn (09) 816 31435 / paaopas@helinamuseo.fi