På museiområdet vid Taborberget finns gemene mans bostäder från sekelskiftet mellan 1800- och 1900-talet, Aleksis Kivis lekplats samt kulturhändelser om somrarna!

Aleksis Kivi namngav backen intill sitt barndomshem efter Bibeln till Taborberget. På platsen finns ännu ”lekkyrkan” där Aleksis predikade för de andra barnen när de lekte kyrka samt de torra tallarna mellan vilka en repgunga hängdes upp. En gång i tiden fanns det även en bygunga på backen som ortens ungdomar använde.

Till området kring Taborberget har man flyttat gamla byggnader från olika platser i Nurmijärvi. Ett rundvandring bland handarbetsstugorna avslöjar hur vardagssysslorna såg ut för hundra år sedan.

Under sommartid erbjuds olika kulturhändelser för såväl barn som vuxna. Nurmijärvis Kivi-fest bekantar allmänheten med nationalförfattarens verk med hjälp av teatern. Besökarna betjänas även av sommarcaféet Puolmatkan Krouvi samt museibutiken.

Adress Palojoentie 272, 01940 Palojoki

E-post museo(at)nurmijarvi.fi

040 317 2507,

Öppettider