På rälsen till tågtrafikens och städernas historia (H-tåget/R-tåget)
Foto: Sakari Kiuru

Hur blev Helsinge Vanda och hur levde folket i Kervo på 1800-talet? Vilken betydelse hade Valvilla yllefabrik för utvecklingen av Hyvinge stad? Hurdana uniformer bar järnvägsarbetare förr i tiden? Svaret på dessa och många andra frågor får du på denna tågresa med fokus på historiska besöksmål.
 
Kervo museum och Heikkilänmäki hembygdsmuseum i närheten av Kervo station, Vanda stadsmuseum på Dickursby gamla tågstation, Hyvinge stadsmuseum i Valvilla fabrik samt Järnvägsmuseet på det gamla stations- och verkstadsområdet tar besökaren till 1800-talets stämning. Detta delvis tack vare byggnaderna: Dickursby tågstation stod klar år 1862, Järnvägsmuseets byggnader på 1870-talet och den första fabriksbyggnaden vid den gamla yllefabriken år 1895.
 
Vad kommer du att minnas bäst? Kejsarens tåg med sina lyxiga vagnar, den italienska vävmaskinen, delen av en bennål, takmålningen i Heikkiläs bondes rum eller något annat? Hoppa på tåget så får du veta!



Javascript is required to view this map.
Rutten till museet på Google Maps -sidan
Utflytens mål

Vanda stadsmuseum
Vanda stads historia från förhistoria till modern tid på Dickursby gamla tågstation från år 1862.

Kervo museum, Heikkilä hembygdsmuseum
Liv i ett välbärgat allmogehus i Kervo under olika årtionden på 1800- och 1900-talen.

Hyvinge stadsmuseum (Valvilla fabriksmuseum)
Nostalgi i anknytning till yllegarnsspinnande och tygvävning i den gamla yllefabriken i Hyvinge.

Finlands Järnvägsmuseum
Den finländska järnvägstrafikens historia från över 150 år tillbaka i byggnader på den före detta stationsgården vid Hangö-Hyvinge-banan.